Höst

Hej vänner ❤  hösten smyger sig verkligen på. Kallt o ruggigt o hör att de blåser storm här utanför. I helgen var jag i Falköping o spelade beachvolleyboll, världens bästa sport det där. Idag har jag suttit och pluggat på kungliga biblioteket som ligger här 5 min från mig. Tycker mycket om o sitta där!  Dock så otroligt oeffektivt plugg av mig idag,  inte bra. Tenta på torsdag och om jag inte jobbar på hårt imorgon och på onsdag kommer jag inte att klara den. Så får se till o göra det. Klockan är för mycket och det är dags o sova! Kramkram på er

Såhär fint hade jag o banani de här om dagen när vi satt o pluggade ❤



Vad jag pysslar med

Här kommer ett inlägg för er som är intresserade av o veta vad jag lär mig! Detta är min fördjupningsuppgift i från föregående kurs, "psykologarbete bland barn och ungdom". Jag tillsammans med kin kompis Louise samarbetade tillsammans med en förskolepedagog. Projektet var upplagt så att vi började med att vara där en dag och observera, vi tittade efter specifika beteenden hos barnen och pedagogen. Sen hade vi ett möte med pedagogen och pratade om vad hon själv tyckte funkade bra och dåligt i samarbetet med barnen. Tillsammans finulade vi ut vad hon skulle vilja jobba på att utveckla. En andra observationsdag tillhörde också, då vi kollade ifall det var något som förbättrats. Här klistrar jag in vad jag suttit o skrivit på i helgen för er som tycker det är kul att läsa :) 
 

Fördjupningsuppgift

 

Arbetet tillsammans med förskolepedagogen är avslutat och därmed också min första erfarenhet av konsultarbete. Det var glädjande att höra pedagogen uttrycka hur givande hon upplevt projektet, vilket även jag känner för min egna personliga utveckling. Denna text kommer inledningsvis presentera en teoretisk fördjupning av strategierna pedagogen jobbade med för att stärka relationerna, för att sedan djupdyka i viktiga komponenter i konsultation.

 

En strategi som pedagogen ville jobba med var “vägledning in i aktivitet”. Fuggle, Dunsmuir och Curry (2013) beskriver Vygotskys teori som säger att vuxnas support är särskilt viktig för barns inlärning. Vygotskys koncept ‘zone of proximal development’ går ut på att inlärning är ett samspel. Miljön nybörjaren befinner sig i är central och betydelsefull för barnets utveckling. Processen ‘scaffolding’ är viktig, där den mer kompetenta individen guidar och utvidgar nybörjarens inlärning genom justerbar support (Fuggle et al., 2013).

 

Den andra strategin pedagogen valde att jobba med var “beskrivande beröm”. Musti-Rao och Haydon (2011) skriver att en ökad användning av beteendespecifikt beröm associeras med en ökning i uppgiftsengagemang. Det kan även leda till ökad självkänsla och ett främjande av lärarens och studentens interaktioner (Musti-Rao & Haydon, 2011).

 

Pedagogen upplevde konsultationen positivt vilket är glädjande. För en lyckad konsultation beskriver Reinke, Herman, och Sprick (2011) att samarbete ska prägla relationen med klienten och betonar vikten av den sociala förmågan hos konsulten. Detta sätter grunden för varje effektiv konsultationsrelation. Utan den grunden spelar det ingen roll hur mycket kunskap eller vilken modell konsulten använder sig av, det finns alltså en hierarki i frågan om konsultens förmågor för ett lyckat resultat. Reinke et al. (2011) säger att gällanderelationsbygge inkluderas för konsulten bland annat att vara genuin, accepterande, bekräftande och inlyssnande. I vårt konsultationsmöte med pedagogen försökte jag ta till mig och använda mig av dessa egenskaper. Jag tänkte framförallt på att vara inlyssnande då pedagogen hade 38 års erfarenhet av förskolearbete, vilket gav mig stor ödmjukhet för hur mycket kunskap hon besitter.

 

Reinke et al. (2011) skriver att nästa steg som följer för konsulten efter att ha etablerat en inledande god relation är att ge intrycket av trovärdighet och hjälpsamhet. För att uppnå detta ska konsulten utgå från en teori och i vissa fall kan det vara aktuellt att dela aktuell forskning inom området för klienten. Dessa kan användas för att understödja interventioner som är aktuella att jobba med. Egenskaperna strukturerad, flexibel och tålmodig är viktig hos konsulten för att underlätta så mycket som möjligt i arbetet (Reinke, et al., 2011). Med denna teori i bakhuvudet tänkte jag under konsultationsmötet på att vara strukturerad genom att presentera en tydlig plan för mötet som jag återknöt till under konsultationens gång. Jag hade tänkt ut en tidsplan för hur lång tid som kunde vara lägligt att disponera till varje punkt, men var också förberedd på att vara flexibel med detta för att kunna se till att möta pedagogens behov.

 

När en god relation, samt att konsulten har givit ett intryck av trovärdighet och hjälpsamhet, presenterar Reinke et al. (2011) att det är aktuellt med rådgivning. De betonar vikten av att som konsult vara noggrann med att lyssna innan råd eller rekommendationer ges, och understryker samarbete i planeringen för förändring. Konstruktiv feedback kan vara aktuell i denna del av konsultationen, men konsulten bör inleda med att fråga ifall klienten är intresserad av att få feedback. Ifall detta är fallet bör feedbacken vara specifik, lösningsfokuserad och inriktad på överenskommet beteende som är aktuellt för förändring (Reinke, et al., 2011). Denna kunskap var viktig för mig i mitt samarbetet med pedagogen. Jag var försiktig med att ge råd eftersom projektet på förskolan var så pass kort och litteraturen och föreläsningar poängterat att detta är ett steg som kommer först i ett senare skede av konsultationsarbete.

 

Det har varit roligt att börja bygga upp kunskap om dessa områden då det är något som intresserar mig personligen i hög grad. Projektet har varit givande och jag har fått med mig mycket lärdomar, framförallt vikten av att vara ödmjuk och ha fötterna på jorden snarare än komma som en översittare med expertis för ett lyckat samarbete som konsult. Jag ser fram emot att få mer erfarenhet inom dessa områden i framtiden.

 

Referenslista

Fuggle, P., Dunsmuir, S., & Curry, V. (2013). CBT with Children, Young people & Families.London: Sage.

Musti-Rao, S., & Haydon, T. (2011). Strategies to Increase Behavior-Specific Teacher Praise in an Inclusive Environment. Intervention in School and Clinic, 47(2)91-97. doi:10.1177/1053451211414187

Reinke, W.M., Herman, K. C., Sprick, R. (2011). Motivational Interviewing for Effective Classroom management. New York: Guilford Press.


Djurgården

Hola amigos! Lördag är det idag och jag sitter ute på djurgården på ett café. Har vekrligen kommit på djurgården på sista tiden, inte långt från mig o ta sig ut hit o de är ju nästan som o komma till landet. Springer allt som oftast här och sen detta café/ restaurang på bilden nedan är en dröm! Veckan har varit fin och nu hoppas jag trenden har vänt, klarade nämligen en examination med marginal här i veckan *klapp på axeln*. Har även skrivit på en rapport, fixat med ansökningar för utbytestermin (tack Birgitta för engelska experthjälp!), tränat beach o på gym. De var middag här på boendet i onsdags vilket var så fint, o igår var de tjejkväll o party med the ladies från klassen vilket ockå var hur. Nej nu är de verkliiigen dags o ta tag i detta fördjupningsarbete som jag ska skriva idag vilket säkert kommer ta mig tills det mörknar, hejjahejja. Emellanåt känner jag mig trött på att vara effektiv, ett höstlov hade suttit fint, synd att sånt inte existerar på universitet. Skulle bara vilja ligga o stirra upp i himlen i flera dagar. De blir en annan gång. Hoppas ni mår bra!! Lovelovelove
 
 
 
 
Kungliga biblioteket ligger nära mig så där sitter jag på också emellanåt

Miljöombyte

plugga på balkongen
Plugga i sängen 
Plugga i humlegården
beautifuuuul
Plugga på café Saturnus
 
Jaani idag har min hjärna lästlästläst från morgon till kväll. Det här med att läsa är inte riktgit min grej hheheh, det händer ju aldrig någonsin (tyvärr, verkar ju rätt mysigt) att jag läser en skönlitterär bok, vilket också gör att jag läser rätt sakta, har inget flow. Tycker också det är ett svårt sätt att ta in information på, ganska oinspirerande. Tappar på riktigt ofta fokus inom några sekunder. Lär mig bättre av att lyssna, se filmer, etc. O än så länge har jag kommit undan rätt bra på universitetet, jag läser mest rubriker o de viktigaste bitarna, diskuterar med andra, och tittar på bilder typ hehhe. MEN denna kurs går det icke, examinationerna är mer detaljnivå om vad det står i kurslitteraturen och då har jag ju alltså kommit på att det inte finns några genvägar så då är det ju bara ta tag i de långa artiklarna och kapitlen i boken. O det går ändå bättre och bättre, vänjer mig väl med läsningen på nåt sätt. Okej måste bara beklaga mig lite till, men kolla på följande: 
 
Är inte detta fruktansvärt oispirerande????? Det går så mycket energi till att jag måste motivera mig själv till att sätta mig in i vad detta faktiskt handlar om. Men det är visst oundvikligt att ta sig igenom universitetsstuider utan att läsa artiklar såattteee jaaa såhär har jag suttit hela dagen. Wellwell ändå fin dag, gillar min vardag nowadays som inte har varken några superexciting toppar eller dalar utan är stabil o bra. Nu dags o förflytta mig från detta café ut i friska luften! Kramkram på er!! Saknar er därhemma och ser redan fram emot saffransbullen på första adventsmys med familjen mormor ulla ingmar lotta ... <3 <3 

Welcome to my home

 
 
 
 
Här kan jag krypa upp och sitta! Kan även klättra ut på vad jag kallar min balkong heheh, det enda som saknas är väl just en balkongdörr utan det blir o klättra. Utsikten är på andra hus omkring här och innergården som tillhör boendet :) 
 
 
Ungefär såhär ser det ut, o jag trivs alltför bra här så jag rör mig mest hemifrån ifall jag måste hheeh. Fick alltå möjlighet till den här lägenheten via ett jobb jag sökte. Jobbet är på ett stödboende för ungdomar som alla kommer från olika bakgrund, men omständigheterna gör att de behöver ett annat boende än vad de annars kommer ifrån. Så min lägenhet ligger alltså i det boendet. Mitt på östermalm ligger detta och vad skönt det är o ha nära till mycket saker.. För mig känns det väldigt fint o få bo på samma ställe som ungdomarna så jag har möjlighet o hejja på dem o så varje dag även fast jag inte jobbar. SÅ FINA är dom o äntligen får jag jobba med ungdomar igen, har verkligen saknat det. Jag kan inte riktigt ta in att jag fått hamna här, det känns så mitt i prick inom så många områden i mitt liv. I am veryveryvery thankful. 
 
 
 

Runtruntrunt

Här uppe firade jag att jag klarade av fredagens examination. Sprang runtrunt och ujuj vad det sög i benen, materialet tillsammans med mina mjuka sulor blev lite väl mjukt. Fint o springa runt o se stadshuset, Globen osv!  Examinationen var en dugga o den var allt lite klurig och jag klarade den som vanligt med en poäng! Den gången jag failar en tenta med en poäng lovar jag härmed att inte klaga hehehhe, så många tentor som det varit så på, ibland poängen för högre betygsgränsen och ibland poängen för godkäntgränsen, men jag har lyckats falla över på rätt sida så även denna gång alltså :):):):):):):):):)

På tåget

Sitter på tåget, snart framme i Stockholm igen. Åkte till Örebro igår o haft de så fint. Tur jag har de fint i Stockholm också för annars hade det varit allt för jobbigt att lämna hemmatrakterna. 
  Det känns som att det går i ett. Alltid är det nåt jag sitter o pysslar med. Därför så skönt att ha denna helg o bara få hänga och mysa med nära och kära. Tjejkvällsmys, mamma sjöng på konsert, Olle fyllde 4 år, fint våffelfika med mormor på Birgittadagen.
   Jag märker skillnad i mitt liv nu för att jag börjat jobba vid sidan av studierna. Jag måste prioritera om min tid och blir ju uppenbarligen mindre ledig hehhe. Så de känns som jag titt som tätt sitter o pysslar med nåt ända tills jag ska sova. (förut har jag ju inte pluggat en enda helg eller kväll, men nu får jag ta några timmar då och då). Vet inte riktigt vad jag tycker om detta. Men älskar mitt jobb mitt jobb och älskar skolan. Så det får vara såhär ett tag nu.
   Kursen vi läser nu heter psykologarbete bland barn och ungdom så det känns ju väldigt relevant för mitt jobb och överlag för vad jag är väldigt intresserad av. Kursansvarige är guld! Satt o läste DN en morgon på jobbet. Så läser jag en artikel och tänker "å det här är ju exakt vad vi läser om i skolan kuuuul". Sen ser jag att det är min föreläsare som skrivit det! Så åkte jag till skolan och fick handledning av honom. Det är kul att få vara med o ha så hög kvalité på föreläsare! Hejja KI!
   Imorgon är det måndag och ny vecka. Det väntar skola, jobb, beachvolleyboll, jaa, en rätt vanlig vecka! Blir finfint. Ska försöka vara så mycket utvilad som möjligt så ofta som möjligt för det är en riktig livskvalitéhöjare har jag märkt. Nu är tåget framme i Stockholm så snart ligger jag i min säng! Kram på er alla fina!! 
 
Om dom bara kunde bo max 50 meter ifrån mig hade varit lagom